Tuesday, August 17, 2010

SusaH ke nk minta MAAFF???

                                                              

  Maaf!!! Sorry!!! 
Perkataan maaf atau sory mempunyai maksud yang sama dan seerti...Tetapi bila disebut tentang dua perkataan ini, ianya sering dijauhkan...berat mulut nk cakap pasal minta maaf ni...kalau kita wat salah,,kan senang jika kita ungkapkan je perkataan maaf tu..." Saya Minta Maaf " it's easy right?? tapi nk ke kita ungkapkan begitu sahaja dengan hati yang benar-benar ikhlas??? Mustahil bagi orang-orang yang mempunyai perasaan malu untuk berkata maaf...

Amalan bermaafan seringkali dikaitkan dengan hari raya...selalu kita dengar orang cakap " Nanti Raya la br mintak maaf"...sikap sebegini haruslah dijauhkan dalam kehidupan kita sebagai hamba Allah yang tidak lari dari melakukan kesalahan. Kita hanya manusia biasa yang diciptakan oleh Allah dengan keistimewaan tetapi tetap mempunyai kekurangan..Oleh itu, kekurangan tersebut perlulah ditutup dengan kelebihan yang Allah kurniakan untuk kita.

Kata-kata MAAF amat penting dan sangat perlu diungkapkan jika kita melakukan kesalahan terhadap orang lain tidak kira samaada kesalahan tersebut sengaja kita lakukan ataupun tidak sengaja. Dalam Kehidupan kita masa kini, perkaataan maaf itu amat mudah untuk diungkapkan, tetapi sangat sukar untuk dipraktikkan kecuali bagi orang-orang yang menganggap sebuah kemaafan itu amat besar nilainya dalam kehidupan mereka...hanya untuk orang-orang yang tertentu sahaja yang merasa betapa besarnya nikmat dimaafkan ataupun bermaafan.

Bukan sahaja meminta maaf itu penting tetapi sifat memaafkan itu juga amat penting dan wajib dipupuk dalam diri setiap muslim sejak dari kecil lagi. Sebagai orang Islam yang berkeperibadian mulia kita mestilah sentiasa memaafkan kesalahan orang lain. Sifat memaafkan itu dapat menonjolkan sifat muslim yang berakhlak dan berbudi pekerti tinggi serta dapat mencerminkan keindahan Islam sebagai agama samawi yang meraikan fitrah kejadian manusia.

Sifat memaafkan itu lebih mulia daripada meminta maaf...Dalam hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah R.hu bahawa baginda Rasulullah S.A.W bersabda : Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari kiamat.
Dari hadith tersebut jelaslah bahawa sifat memaafkan kesalahan orang lain pada kita dipandang mulia oleh Allah dan mendapat keredhaan Allah SWT.

Allah SWT berfirman dalam surah as-Syura:40 yang bermaksud dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa. Maka barangsiapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya adalah tanggungan keatas Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.

Daripada ayat Quran di atas, jelaslah bahawa orang yang bersifat pemaaf ini amat disukai oleh Allah dan sangat dihormati oleh orang lain...Oleh itu, kita hendaklah tanamkan dalam diri kita sifat memaafkan orang lain dan sentiasa meminta maaf jika ada melakukan kesalahan dengan sesiapa...

Kemaafan itu tiada kaitan dengan kita meminta keampunan dari Allah SWT, tetapi kemaafan itu hanya berhak diberikan oleh orang yang rela memaafkan kita jika kita wat salah kt seseorang itu. Even, sampai kita meninggal dunia sekalipun, jika kesalahan tersebut tidak diminta dari orang tersebut, kita tidak akan mendapat keampunan dari Allah Ta'ala.. itu yang BAHAYA....huhu..Minta Maaf la sebelum terlambat tok mengungkapkannya...


Bermaafan lah sesama kita...xyah tunggu Hari Raya nti br nk mntak maaf..dah terlambatla...baik wat sekarang...huhu


Dalam bulan Ramadan yang mulia ni...sangat afdal kalau kita meminta maaf dan saling memaafkan orang lain xkira la kawan-kawan kita, sahabat handai, keluarga mahupun jiran tetangga..." Saya Minta Maaf atas kesalahan saya selama ini".... jangan malu-malu nk ucapkan maaf...penting tau maaf tu...tok peringatan saya juga!!!


Sebut pasal bulan Ramadan, ada suatu kisah yang berlaku dalam bulan Ramadan yang boleh dikaitkan dengan amalan bermaafan ini iaitu pada malam dalam bulan Ramadan, Malaikat jibril memohon doa daripada Allah SWT dan Rasulullah telah mengaminkan doa tersebut ( Tanda doa tersebut dimakbulkan oleh Allah). Doanya seperti berikut :




1. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadhan apabila dia masih bersalah kepada orang tuanya dan belum dimaafkan?. Rasulullah S.A.W mengatakan Amin.
2. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum muslimin selama bulan Ramadhan apabila suami isteri masih berselisih dan belum saling memaafkan.? Rasulullah S.A.W mengatakan Amin.
3. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah diterima amal Ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadhan apabila dia dengan tetangga dan kerabatnya masih berselisih dan belum saling Memaafkan.? Rasulullah S.A.W mengatakan Amin.
Demikianlah doa yang dibaca oleh Jibril dan telah diaminkan oleh Rasulullah SAW sebanyak 3x. 

Daripada doa tersebut, jelaslah bahawa amalan bermaafan itu sangat penting dalam kehidupan kita sebagai hambaNya dan dari situ kita dapat tahu bahawa kemaafan dari seseorang itu penting sehinggakan jika kita tidak dimaafkan akan menyebabkan amalan dan ibadah kita tidak diterima oleh Allah SWT...
Jangan lah kita alpa dan lalai hanya dengan perasaan malu untuk meminta maaf....
Jangan mudah alpa dibuai keseronokan dunia sehingga mengabaikan tanggungjawab sebagai hamba yang sentiasa mengharapkan rahmat dan keredaan Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun kepada hamba-Nya yang tidak jemu memohon keampunan atas dosa yang dilakukan.
Firman Allah bermaksud: “Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” (Surah an-Nisa’, ayat 25)


No comments:

Post a Comment